menu

Sunday, February 22, 2015

Leren over Frivolité en kleuren



Vorige zomer, verbleef ik bij mijn ouders aan de kust. ‘s Avonds, gezeten bij het raam, wilde ik Renulek’s zomer kleedje maken, zoals vele frivoliteërs dat toen deden. Ik wilde ook eens een tat-along meemaken! Ik kon me echter niet concentreren. Door het  raam zag ik de zon zakken in de zee (voor ons, Vlamingen ligt de Noordzee in het Westen). Ik zag vogels en getijden en luisterde naar wat mijn ouders vertelden. Ik deed 11 pogingen in rij 1 en 2, maar steeds ging er iets mis!!
Ik begon 11 maal opnieuw, en veranderde soms van kleur om mezelf moed te geven, of om een spoel leeg te maken.




Toen ik me eindelijk zo’n beetje kon concentreren, vond ik dit vale grijs niet mooi. Bovendien, maakte ik 6 picots ipv 7 in de alleenstaande ringen.
De kleuren van de zonsondergang maakten me overmoedig, en ik koos de volgende kleuren. Ik voegde ook kraaltjes toe, wat ik heel mooi vond, maar erg tijdrovend!!




Toen deze ronde klaar was, vond ik dat het kleedje op een schimmel leek!. Ik vroeg het advies van Frivole, die me eerlijk haar mening gaf: Deze kleuren combinatie is niet mooi, omdat je doffe en glimmende kleuren samen gebruikt. Ik vroeg de mening van Madtatter80, die zei dat het mooi zou worden, naargelang de volgende kleuren die ik zou gebruiken. Nou, dat vind ik diplomatisch. Mijn moeder vond het mooi en legde het onder een vaas. Dat is gewoon liefde!




Ik begon opnieuw, maar dan zonder kralen, om tijd te winnen. Deze kleuren combinatie vind ik erg mooi, maar ik maakte een heel duidelijke fout. Nu was het genoeg geweest, en ik stopte het onding weg. December was een hectische tijd voor ons, en in januari begon Jane’s TIAS weer. Toch kreeg ik weer zin in Renulek’s zomer kleedje. Ik koos, uit ongerijmde voorzichtigheid voor HBK (heel brave kleuren)




Omdat ik het al zo vaak had gemaakt, dacht ik dat ik het patroon uit mijn hoofd kende, maar dat was niet zo. Alweer maakte ik een onherstelbare fout in de laatste rij. Dan maar de methode van Fox toepassen! Ja, Jane was wel erg grappig, toen ze een schaartje ontwierp voor de TIAS!!




Wat een zonde van het werk en het garen!
En toen,… plotseling, zonder reden, ging het vanzelf!!! Ik dacht: “concentreer je, meid”, ik verwaarloosde de TIAS, die haal ik wel in! Maar ik heb veel geleerd. Ik maak tegenwoordig moeiteloos een ring open en dicht.




Toch heb ik zo mijn bedenkingen bij de laatste rij, waar ik nu aan bezig ben. Die zit wat strak, maar ik kan geen echte fouten vinden. Het kleedje meet nu 21.5 cm, het is helemaal gemaakt in Lizbeth’s #40. Het motief in het derde plaatje maakte ik in Clover.
Wordt vervolgd, …
Mijn verontschuldigingen aan Renulek, die een perfect ontwerp maakte, en nu een tweede Lente kleedje in de maak heeft!  renulek.blogspot.be




Zo ziet het er nu uit aan zee bij hoog water! Ik verheug me al op lange wandelingen langs het strand bij eb! Kijken naar vogels, zoeken naar schelpen. Zwemmen, … maar nu nog niet!

No comments:

Post a Comment